bullehund.blogg.se

Måste en alltid gå emot normen?

Kategori: ord & tankar

Jag läser många bloggar, varav majoriteten av skribenterna är feminister. Något som har varit återkommande, och som börjat störa mig, är kommentarer dessa bloggare får när de gör vissa val i sina liv. Exempelvis; ”hur kan du stödja det företaget om du är feminist?”, ”hur kan du äta kött om du tror på allas lika rättigheter?” eller ”varför rakar du dig under armarna om du inte tycker att en ska behöva det?” <-- Klassiker!

Alltså, det som stör mig är hur folk ständigt ska komma och peka ut vad vi feminister gör fel. Visst kan jag förstå att det finns en undran när en person gör val som en själv inte tycker passar ihop med de åsikter hen uttryckt tidigare. Typ som när hen inte tycker att en ska behöva raka benen, men ändå gör det själv. Då stormar alltid en hjord av människor in och ifrågasätter detta val. Varför rakar du benen om du nu inte tycker det är nödvändigt? Det vi måste förstå är att en själv inte nödvändigtvis ska behöva vara ett exempel för det en står för. Det låter lite konstigt, men jag ska förklara hur jag tänker.

För det första. Att påstå att en inte ska behöva, ja exempelvis, raka sina ben, är väldigt enkelt. Det är enkelt att uppmuntra andra och tycka att det är självklart att andra ska få göra precis som de vill. Men när det sen kommer till vad en själv får och inte får, då blir det mycket svårare. Jag står för att det inte ska vara nödvändigt att raka benen, men jag gör det ändå. Varför? För att det finns en press även på mig att raka dem. Att lovorda andra som gör det kommer inte att direkt påverka synen på mig. Men skulle jag själv låta bli skulle jag sätta mig emot normen, och det skulle innebära en obehaglig utsatthet. Det kräver ett starkt självförtroende som jag kanske inte har i alla lägen. Vi måste förstå att det inte är så lätt att faktiskt våga göra allt det en tror på. Målet är att det ska bli lätt, men vi är inte där än.

Sen kan en inte vara perfekt. Det finns massvis av saker en kan göra för den feministiska kampen, men allt är inte genomförbart för just mig. Och även fast du brinner för något, behöver inte det nödvändigtvis vara något som jag känner lika starkt för. En får välja det en själv vill/kan göra, och det finns säkert även saker jag gör som inte du vill göra.                                                                                                                 

Bara för att jag vill att alla ska kunna, exempelvis, bada topless om de vill betyder inte det att jag själv vill göra det. Det jag vill är att alla ska ha möjligheten. Vi måste sluta påpeka vad andra feminister gör fel och förstå att det inte går att göra allt. Att offentligt gå emot normer, som många bloggare förväntas göra, är väldigt tufft. Ifrågasätt då inte allt de gör "fel", utan lyft i stället upp det de gör bra och stötta varandra! På så sätt blir vi starkare, och i framtiden vågar vi förhoppningsvis bryta normerna mer och mer.

Kommentarer

  • Gabby säger:

    <3<3<3 så himla fint skrivet.

    Svar: Tack, vad glad jag blir! <3
    Hannah

    2015-02-09 | 11:31:22
    Bloggadress: http://gabbydahlberg.forme.se/

Kommentera inlägget här: