bullehund.blogg.se

Valborg

Kategori: kläder och utstyrslar

Valborg! Leeedighet! Jaaa a a a a då blir jag så här glad
En dagens outfit kommer här: ny klänning från BDG köpt på Urban Outfitters. Och strumpbyxor till det
Fira valborg ska jag göra genom att... okej nej jag vet inte alls. Räknas titta på videor med djurbebisar som att fira?

USA del 4: Monument och Hannahs ljusa idé

Kategori: resa

Söndagsmorgonen var vi rätt pigga och ivriga över att se en helt ny stad. Först gick vi till Lincoln Memorial och Washington monumentet
Hallå där
Fin fågel
Också gick vi på National Museum of American History
Där kunde man se bland annat Dorothy's röda skor, Bob Dylan's läderjacka - och Lincon's hatt hade vi blivit lovade, men den såg vi minsann inte skymten av!
Efter museet var vi superhunriga och gick till ett mexikanskt ställe som serverade tapas. Vi började med att dela på tortilla chips och guacamole
Yum
Tog kaktus med nån salsa och en tacos med svamp i, mycket goda! Mamma och pappa tog tacos med gräshoppare. De tyckte att det måste man ju testa när man får chansen, men tydligen så var det inte så fantastiskt.
Så kom vi in på resans största snedsteg. Det vrider sig lite i magen när jag tänker på det men jag får väl berätta om det. Varje resa brukar vi ha en "Pappa's ljusa idé" - det är när pappa får för sig att vi ska göra en grej också går det åt skogen. Alltid är det något som blir så, och så är det ju ofta på resor. Men denna gången var det min tur att komma med den ljusa idén. Fick för mig att Penn Quarter, som vi befann oss i, var ett kul ställe att shoppa på. Hade läst det på hotellet. Så när de andra gick på National Archives så drog jag med mamma för att leta butiker.
Det tog en halvtimme innan vi hittade någon. Väl inne rinde pappa och sa att de var klara och att jag och mamma fick gå hem själva för de behövde gå vidare och vi var inte klara. Stressad hittade jag i alla fall en klänning. Sen hittade vi inga andra roliga butiker och vi traskade iväg hemåt, som skulle vara lätt som en plätt enligt pappa. Bara att följa en gata, men den gatan var inte så lätt att följa för plötsligt bara försvann den. Vi skulle gå förbi Vita Huset, men den snabbaste och närmaste vägen stängdes av precis när vi skulle gå där. Så vi fick ta en väg mycket längre ifrån.
Det närmaste vi kom Vita Huset
Vi fick se det i alla fall och när vi gick där kändes det bra för då visste vi vart vi var påväg och hade koll på läget. Men innan dess hade vi total panik och ångest, allt var jobbigt. Hade så dåligt samvete för att jag dragoit med mamma på en sån onödig promenad. Också berättade pappa att det varit en speciell utställning på National Archives om kvinnors rättigheter. Fatta vad jag fick ångest
Ja ja, sånt händer och i framtiden kan vi skratta åt det... ha ha ha, men inte än. Vi såg i alla fall en ekorre på jättenära håll! Älskar dem
Och fina träd
Så ja, när vi var på rätt väg var det fint för då kunde vi se lite mer av staden som var i full körsbärsblom. Och sov bra gjorde man verkligen sen. Nästa gång vi reser ska jag inte ge mig ut på egna äventyr i en helt okänd stad...

USA del 3: Park och världsbästa mataffären

Kategori: resa

Sista dagen i New York var jag väldigt duktig måste jag ändå påstå, för jag och pappa masade oss upp lite tidigare än de andra på morgonen och gav oss ut på en joggingtur i Central Park! Det var lite segt eftersom man var så trött i benen efter de tidigare dagarna, men det var ett kul ställe att jogga på. Den tiden på dagen var det dessutom många som rastade sina hundar.
Efter sista hoellfrukosten begav sig hela familjen till Central Park. Vi satte oss på en klippa och fikade. På vägen dit hade vi köpt kända cupcakes från Magnolia Bakery. Goda var de.
Sen så strosade vi runt i den fina parken
Blommande träd
Här, mina kära läsare, ska ni få beskåda något otroligt
En sjö, men ingen vanlig sjö! Detta var nämligen, tro det eller ej, den sjö som lilla musen Stewart Little, i filmen med samma namn, åkte båt i. Visst är det otroligt! Nästan så man blev lite starstruck
En sak som jag hade velat göra men som vi inte gjorde, är att hra en sån där båt som man paddlar i med fötterna. Det verkar så roligt
Den lördagen hade värmen kommit tillbaka till New York och då satt det fint att spendera dageb i parken i stället för att trängas bland en massa turister inne i stan. När vi lämnade staden kändes det dock lite sorgligt för vi hade en väldig fin tid i New York. Och det finns sååå mycket kvar att se av staden. Kommer absolut åka tillbaka nån gång. Om ni åker dit så är mitt tips att ni ska gå så mycket som möjligt, för det är då man verkligen kan uppleva alla sidor av staden.
Framåt kvällen tog vi ett tåg därifrån och det var rätt kaotiskt. Det tidigare tåget hade blivit inställt, så de som skulle med det fick åka med detta. Alla trängdes för att komma på så snabbt som möjligt och vi kunde inte sitta bredvid varandra den största delen av resan, vilket var lite tråkigt. Annars en bekväm resa och vid nio anlände vi i.... Washington D.C!
I hotellreceptionen frågade vi efter en bra mataffär att gå till när vi kom dit, och då föreslog de Trader Joe's som låg tvärs över gatan. Ovetande om vad som väntade gick vi dit och jisses... det var som att komma till mataffärs-himlen. Massa organiskt, ekologiska, vegetariska, veganska varor i fin kvalité och allt var BILLIGT! Jag fick ångest för att vi inte kunde handla mer än för tre dagar, fanns så mycket fint. Vi köpte bland annat jättegoda sötpotatischips och linssoppa som vi åt till middag. Ville flytta in i den butiken alltså.

USA del 2: fina vyer och välkänd mat

Kategori: resa

Torsdagen blev också en dag för promenering. Först gick vi igenom Chinatown
Också tog vi oss till Brooklyn Bridge som vi traskade över i sällskapet av hundratals turister, och det var VARMT
Så var vi framme i Brooklyn! Ochprecis vid bron låg en pizzeria vid namnet Grimaldi's, och tydligen skulle de ha New Yorks godaste pizza. Ingen hade lust att gå runt och leta efter restauranger och det lät ju väldigt lockande, så vi ställde oss i en lång kö för att vänta en halvtimme. Då var det KALLT som tusan.
Men när man väl kom in i värmen så var det värt det, kan ju säga att den stenugnsbakade pizzan levde upp till förväntningarna! Vi hade extra mozarella, soltorkade tomater och oliver på.
Sen fortsatte vi gå genom Brooklyn och kolla runt lite. Tog också en tunnelbana till Williamsburg som var ett mycket mysigt område tycker jag. Vi drack mycket god cappucino och besökte en trevlig liten bokhandel där jag köpte en fantastisk bok som ni får se sen. När vi kom hem var alla trötta, och mätta ännu, så det blev ingen middag ute. Fast mataffären vi hade runt hörnet hade typ bara yoghurt och juice så det var svårt att sätta ihop någon riktig måltid, och det som var så fail är att vi märkte dagen då vi åkte hem, att om vi gått åt andra hållet från hotellet skulle vi hamnat vid en stor mataffär och restairangområde. Hoppsan.
Så blev det fredag! Det kan nog ha varit bästa dagen på resan tror jag. Vi startade dagen med en båttur ut till Ellis Island, ön dit alla invandrarna anlände förr då väldigt mångade flyttade/flyttades till USA. Vi titatde på en utställning inne på stationen de anlände i och hörde många gripande historier.
På vägen dit åkte vi förbi en välkänd kvinna
Ja hej på dig
Efter den båtturen begav vi oss in till centrala New York igen för att äta mat.
Åt den godaste burgaren jag ätit någonsin. Stället hette Jackson Hole och de är kända för att ha fantastiska hamburgare. Det som var så bra var att man kunde välja vilken sorts burgare man ville ha - kött eller veggie - och sen fanns massa olika kombinationer. Det fanns alltså inte bara en veggiburgare utan man kunde välja bland alla! Jag tog en med getost på, och de snålade verkligen inte på osten. Sötpotatisfritsen var inte nödvändiga kan jag påpeka, blev proppmätt.
När vi ätit upp fick vi gå i en rätt så rask takt tillbaka mot Time's Square
Vi hade biljetter till en musikal! När jag först fick reda på att vi skulle resa till New York var en Broadway-musikal det första jag bestämde att vi behövde gå på. Finns så många bra att välja mellan men det blev...
Lejonkungen! Tyckte den verkade så himla cool, fast var lite skeptisk också. Det hade jju kunnat bli jättekonstigt med att alla har en massa djur påklistrade på kroppen och går runt på styltor som giraffer. Men det var faktiskt jättebra och väldigt kreativa scenlösningar. Och sångarna alltså... så obegripligt bra, särskilt hon som spelade Rafiki (hon sjunger solo i Circle of Life bland annat). Trodde jag skulle bli nertrampad i öppningsnumret då en stor papperselefant kom invandrades i gångarna...
På Rockefeller Center var det stor äggutställning i samband med påsken. Hundratals ägg hade tidigare under veckan varit undangömda på olika ställen i staden fram tills dess. Vad som hände om man hittade ett vet jag inte, men alla samlades här sen. Väldigt roliga att titta på.
Precis i övergången mellan dag och kväll tog vi hissen upp till Top of The Rock. Där hade man utsikt över hela stan.
Vi avslutade med dumplings och firade pappa lite grann eftersom detta var hans 50 års-resa. Efter det var det hög tid att återvända till hotellet och titta lite på Seinfeld innan vi sov. Nästa dag skulle det nämligen bära av till nästa stat...

Jag är inte så sur egentligen

Kategori: kläder och utstyrslar

Fredag, fredag, fredag och jag har haft på mig min nya, blommiga klänning från Forever 21. Lite sommarkänsla får man ju ha nu. Ser sur ut men det är jag inte... eller jo lite sur är jag väl alltid.
Jag har haft en fin dag men är fortfarande lite efter i tiden och väldigt trött. Ska bli skönt med helg nu. Peppar med F!'s nya valskiva, hur bra är inte den? Tre skivor fullproppade med grymma låtar av massa bra musiker, som nästan får en att rysa av power. Finns att köpa, men även på Spotify så in och lyssna!
Dagens låt: Gnucci feat. Nani Castle - Finders Keepers (Nire Remix)

USA del 1: Spöregn och baseball

Kategori: resa

Min jetlag sitter fortfarande kvar och det är rätt förvirrande. Att gå upp i morses var lite som att gå upp mitt i natten och dagen har kännts lite... ja, konstig. Vänjer mig nog snart.
Nu tänkte jag i alla fall börja blicka tillbaka på resan och vi börjar med tisdagen. Det var på måndagen som vi åkte och när vi kom fram var jag fruktansvärt trött, men klockan var bara fem så vi höll oss vakna en liten stund. Orkade inte ta några bilder. Och vart var det vi landade? Jo, i... New York!
Tisdag och jag vaknar upp till en regnig dag. Hotellfrukosten var väldigt god, det serverades bagels som ju är så himla gott. En bra start alltså, innan vi gav oss ut i duggregnet för att ställa oss i kö till MOMA - museum of modern art! Där kan man se en hel del konstverk, många enormt kända.
Så här många flockades för att se Van Gogh's "Starry Night". Egentligen är det ju rätt onödigt att ta kort på dessa konstverk eftersom de är lätta att hitta bild på, men jag tog en massa kort ändå eftersom jag kunde.
Vi åt italiensk lunch på muséet. Jag åt lite smårätter.
Fin vägg
Efter att ha spenderat många timmar på MOMA gick vi ut i regnet igen och promenerade lite, till Rockefeller Center.
Tog en fika på Magnolia Bakery, som är välkända för sina cupcakes. Fast vi tog kaffe och brownie, vilket var mycket gott det med.
Sen vilade vi ett tag på hotellrummet medan regnet fortsatte där ute. På kvällen gick vi dock ut för att äta fish and chips.
Innan vi gick och la oss tog vi en liten visit på Time's Square för att ta lite kort. Nu spöregnade det och jag kan säga att några familjemedlemmar inte var särskiult glada över att vara där. Men jag tyckte det var lite kul faktiskt, också jagade ju regnet bort lite av alla turister som annars tränger där, så man fick plats.
Där hade vi dag ett. Nu till dag två, som innehåll mycket vandring. Vi gick hela vägen ner till Greenwich Village, och lite så här såg det ut på vägen.
Grand Central
Med hungriga magar stannade vi till slut till för lunch. Av ren slump hamnade vi på ett underbart, pesketariansk (veg+fisk, precis som jag) restaurang vid namnet Quantum Leap.
Jag tog en vegansk burgare med massa gott på, och sötpotatis frites till. Så himla gott.
Såklart provade vi tofu-cheesecake till efterätt och det var mmm...
Faktiskt så var det här den bästa restaurangen på hela resan enligt mig. Mysig, god mat och trevlig personal. Massa veganskt också så det finns nåt för alla. Rekommenderas varmt i fall du ska besöka New York!
Sen vandrade vi en lång bit till, och efter några omvägar och fördröjningar skyndade vi oss iväg till Yankee Stadium. Vi hade biljetter för att se NY Yankees spela! Baseball alltså. Inget jag tittar på annars direkt, men det var himla kul att gå på. Tyvärr kom vi sent så vi missade början. Fast det var det förvånansvärt många andra som gjorde med.
Matchen var så mycket mer än bara spelet. Mellan varje byte hände roliga saker i publiken, som små keyboard jingles och kameror som filmade så en syntes på de stora skärmarna. Och när varje spelare skulle slå så kom ett bildspel upp på den personen där han posade och såg cool ut. Det var lite speciellt. De flesta i publiken verkade inte så jätteintresserade av spelet utan mer av allt rut omkring.
Vädret var inte varmt så efter att ha suttit på stadion i tre timmar blev man lite frusen och trött. Så när matchen var slut åkte vi hem och dag två var där med slut, benen värkande efter allt vandrande.

Blommigt x2

Kategori: sånt jag köpt

Shoppade gjorde jag lite i USA när vi var där, och i klädväg blev det bland annat två klänningar. Som båda är blommiga. Tänkte börja med att visa er dem.
En klänning från BDG som jag köpte till reapris på Urban Outfitters
 Och en till blommig klänning som köptes på Forever 21
Mycket nöjd med dem!

Hej igen!

Kategori: en liten uppdatering

Nu kanske ni undrat vart jag hållit hus under påsklovet, och då kan jag säga er att jag har varit i USA! Vart får ni veta sen (bilden är en ganska uppenbar ledtråd men ändå). Och idag kom vi hem, har inte sovit på mer än ett dygn på grund av tidsskillnaden. Gör mig redo för att inta zombie mode imorgon... Men vad härligt att det är så varmt och fint här i Sverige med!
Så ja, självklart ska jag skriva om vad vi har hittat på men som sagt är jag väldigt trött just nu så det får vänta lite grand.
Glad Påsk i efterskott förresten!

Vad jag nu är för något

Kategori: ord & tankar

Gjorde den här listan i söndags när jag drack té, men hej den kommer nu. Gammal lista hittad hos wilderness

jag heter Hannah, hallå hallå det är mitt namn ja
jag är för tillfället virrig fast lugn, fast ändå inte, men glad för att det är påsklov
jag är bra på att jogga. är stolt över att jag lyckats göra det så regelbundet som jag nu gör och att jag blivit ganska uthållig.
jag tycker inte om okunniga antifeminister och hundar som dissar en när man ska krama dem </3
jag är dålig på att formulera mina åsikter muntligt, ibland i alla fall.
jag läser just nu ingenting faktiskt. men imorgon börjar jag antingen på "Just Kids" av Pattis Smith eller "Game of Thrones"!
jag gillar när vänner plötsligt smsar en och frågar om man vill gå och fika efter skolan
jag sjunger för att det är det bästa som finns
jag älskar mumintroll, mopsar och morotsmuffins
jag är inte speciellt bra på att rita måste jag erkänna. var bra på att rita händer en gång i tiden dock, men den tiden är passé
jag föredrar hundar framför katter (hata mig inte nu). men jag gillar katter ändå
jag tycker om att åka bil på kvällen med mysig musik i hörlurarna och bara titta efter saker i skogen och drömma
jag är beroende av sesamkakor
jag har på mig en superman t shirt och mönstrade byxor
jag dricker té för det är gott, vilket är lustigt för jag brukade avsky det förr
jag lyssnar på Kate Bush
jag blir arg på patriarkat och kvinnoförtryck eftersom det bara är helt ologiskt och dumt av hundratals anledningar
jag är rädd för höga höjder. seriöst, jag får svindel av att stå på en stol
jag önskar att Arcade Fire tar pallrar sig till Göteborg
jag är pinsamt dålig på att utföra bollsporter. eller ja, jag är inte så dålig på det men det som är pisnamt är att varje gång en boll kommer emot mig eller någon försöker ta bollen/kastar mot mig så ger jag ifrån mig oroliga ljud, typ "waaah". kan inte hjälpa det
jag är uppväxt i en fascinerande värld full av kameleonter och sill (ehm ja...)

Fint från monki

Kategori: kläder och utstyrslar

Värmen närmar sig med stormsteg - okej då, den närmar sig. Med steg. Små steg. Åh jag längtar.
Det finns så många fina vår/sommarplagg på Monki som får mig att längta ännu mer efter sommar och att känna solen i nacken. Här kommer därför några av mina favoriter därifrån. Bäst gillar jag den prickiga klänningen, som dock är mer vår än sommar.
Så fint, så fint. Ni hittar allt på monki.com

Böcker och sånt

Kategori: sånt jag köpt

En lördag som denna begav mamma och jag oss ner till den ljuvliga staden Göteborg. Mest för att köpa mat och väskor, jag kollade på lite reor men hittade inget kul. Vi åt megagodlunch i form av focaccia med fetaost och baba ganoush samt grönt té och biscotti på Espresso House. Mmm så gott...
Var dock inne på Pocket Shop för dessa underbara
Jag är en riktig Ash Ketchum för de här anteckningsböckerna alltså - gotta catch them all! Lite så. Nämen de är ju så fruktansvärt fina. Och alla bara nej fy, inte Mårran! Men jag tror jag gillar Mårran. Brukade avsky henne som de flesta, eftersom hon är så läskig och jag var livrädd för henne. Men egemntligen så är det ju så synd om Mårran, och jag kan verkligen sympatisera med henne nu. Hon är så ensam och missförstådd, och vem har inte själv kännt så? Ja jag gillar nog Mårran.
Det var 20% på engelska böcker dessutom, så jag införskaffade även denna tegelsten till bok. Halvtöntigt cool framsida men ändå. Jag har faktiskt inte sett tv serien och vill gärna göra det, men då kan jag ju lika gärna läsa böckerna först. Om det är något jag verkligen stör mig på så är det Game of Thrones fans (med läskunskaper då) som bara "VAD KOMMER ATT HÄNDA HÄRNÄST fy jag orkar inte vänta på nästa avsnitt!" och man bara LÄS BÖCKERNA FÖR TUSAN. Tror att den kommer bli riktigt bra och ska bli kul sen när jag läst alla utgivna och kommer veta vad som ska hända innan mina vänner som är fans av serien vet, hehe.
Också köpte jag slutligen en duch creme på Body Shop med doften Brazil Nut och den är så smaskig. Inte att äta tyvärr, hade man kunnat det skulle jag vara allt lycklig. Doften är det ju förstås som är god haha, ah så gott.
Trevlig fortsatt helg önskar jag er
Dagens låt: Alexandre Desplat - Mr. Fox in the Fields

Segt

Kategori: kläder och utstyrslar

Veckan har börjat riktigt uselt måste jag erkänna. Dels för att det har gått dåligt på de flesta av de prov vi haft, och annat i skolan. Har ont i halsen. Också känns det som att jag bara sitter still utan att göra någonting. Typ som när historian var inställd idag, så tittade jag på mumintrollen i stället för att jobba med en uppgift. Fast det var rätt trevligt men ändå. Segt.
En dagens kommer här
Hej och hå nu ska vi ta nya tag och så vidare.
Förresten: Jag och Olivia spelade in en podcast i söndags. Den tänkte jag att ni ska få höra, om ni vill, men det funkar inte att lägga upp den. Ska jobba på det så kommer den upp här sen när det är löst!
Dagens låt: Regina Spektor - Dance Anthem of the 80's

Dumma Arcade Fire

Kategori: musik

Så här reagerade jag igår - jag vet faktiskt inte om det bara var inombords eller på riktigt, satt själv i skolan så jag hoppas det var inombords men det kan lika gärna ha varit på riktigt - när det kom upp på min facebook feed att "ARCADE FIRE KOMMER TILL SVERIGE"
Typ så, högt dragandes efter andan. Behöver jag säga mer än Arcade Fire för att ni ska förstå hur underbar konsert det kommer bli? Men så... var det ju såklart i Stockholm, 13 juni och då kan ju inte jag! Kände mig i stället så här resten av dagen och gör det fortfarande
Men kanske, kanske, kaaaanske så kommer det gå. Eller så kommer de till Göteborg. Vi får hoppas på det. Och hjälp vad degigt mitt ansikte var idag. Och hej hej, där tittar doktorn fram bredvid och ser väldigt mystisk ut.

För mina anteckningar

Kategori: sånt jag köpt

Mamma överaskade mig med en liten gåva häromdagen - en jättefin anteckningsbok med muminmotiv
Den är från Pocket Shop och jag längtat efter en sådan ett tag, så jag blev väldigt glad. Alla anteckningsböcker i serien är så himla fina, missa inte dem!