bullehund.blogg.se

Hälsning och en bok

Kategori: böcker

Det har gått undan nu den senaste tiden, och bloggen har inte riktigt hunnits med. Nu skriver jag detta sittandes vid ett litet bord, ser höstlöven vina förbi i hög hastighet utanför fönstret, och känner lite mer stabiliet. Härligt.
Den senaste tiden har jag läst en fantastiskt bra bok som jag varmt vill rekommendera!
-
Jag har velat läsa något av Chimamanda Ngozi Adichie länge. Särskilt då jag såg flera förhoppningar om henne inför nobelpriset. Det om något måste ju vara ett gott tecken på en bra författare. Så, En halv gul sol fick det slutligen bli. Den är svår att sammanfatta eftersom den är så enorm - inte till antalet sidor (den är rätt lång iofs), utan till handlingen. Berättelsen är en skildring av Biafrakriget som pågick i Nigeria mellan åren 1967-70, efter att en ny stat, Biafra, bildats av igbobefolkningen med en önskan om självständighet. Vi får följa tiden innan, under och i slutet av kriget. Ugwu flyttar in hos akademikern Odenigbo som ung för att jobba som betjänt. Han kommer nära sin husbonde och dennes partner Olanna. Fokus ligger också på Olannas tvillingsyster Kainene och hennes möte med britten Richard. 
Dessa karaktärer ger flera olika perspektiv i vad som kommer att bli en händelserik, hemsk, intrigfull skildring av en tid i krig. Relationerna mellan vänner, kärlekspartners och syskon är så starka och välbeskrivna att författaren får oss att komma riktigt nära. Det är en sådan bok som gör det nästan omöjligt för en att sluta läsa.
En stark bok, som lämnar läsaren lång ifrån oberörd. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: