bullehund.blogg.se

Flickvännen

Kategori: böcker

Hej på er igen! Jag ursäktar min frånvaro och skyller den otvivelaktigt på skolan. Ni vet hur det är. Det känns liksom skevt att skriva blogginlägg när en borde läsa en massa sidor till en uppgift och så vidare.
Men ett litet bokinlägg kan jag tränga in. Hoppas kunna skriva mer snart, det är ju tråkigt att bara hålla på med skolarbete hela tiden.
-
Karolina Ramqvist - Flickvännen 
Det jag i efterhand finner nästan mest utmärkande med Flickvännen är det faktum att den lyckas hålla berättelsen levande hela väg igenom, trots att handlingen bara sträcker sig över ett par dagar. Dessutom bara utspelad på samma plats, utan större kontakt med omvärlden. 
 
Flickvännen heter Karin och bor i villan med sin pojkvän John. Han är inte hemma, hon har huset för sig själv. Det är till synes normalt först. Allt eftersom får vi dock reda på verkligheten. Att hon är ensam är inget ovanligt, så är det nästan alltid. John är inte hemma för att han är ute och begår brott. Deras liv är uppbyggt på brottslighet. Pengarna, huset, allt kommer därifrån och Karin är fast. Hon blickar tillbaka på vad de varit med om, hur hon blivit behandlad. Det är omskakande och hon blir mer och mer otålig med tillvaron. Rädslan, oron. Men var skulle hon ta vägen?
 
En sugs in i boken och det känns hemskt obekvämt. Att allt beskrivs så in i detalj, allt det otäcka, så rått, förstärker den känslan. Tiden går långsamt, vilket ibland gör att handlingen står lite och trampar. Men också långdragenheten gör boken speciell. Handlingen liksom vandrar på en skör tråd, redo att spilla över när som helst. Den ovissheten gör det till en ständigt spännande, oväntad läsupplevelse. Snart måste jag nog kasta mig över nästa bok, Den vita staden.
 
Betyg: 4/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: