bullehund.blogg.se

Visby, ett

Kategori: poesi

 

Krisbotanik

 

är jag vållande till:

 

pingstlilja

orkidénarciss

rosenträdgården

 

-

 

grinkgoträd hör inte hemma i Sverige

de vill bo nånstans varmt

 

nånstans där frugan kallar till kvällsmat

prick klockan åtta

med ugnsvantar på

vinkar hon i farstun

falukorven står på spisen

gratinerad i ost

 

grinkgoträd vill ha sin fruga

jag kan vara din fru

sa jag

och matade honom med falukorv

 

-

 

allt jag ser är:

 

bollblomma

rönnbär

daggkåpa

 

-

 

under zelkovans skyddande blad

sätter jag mig ibland

och tänker

på politik

jag tänker på min värdelösa moral

zelkovan tänker på sin

 

han ångrar att han

röstade på

upprustning av botaniska trädgårdar

 

så onödigt egentligen

vad ska de med ett träd till

 

-

 

fastkedjade bäckar

mmm, ni önskar allt ni

 

ni önskar att ni vore ett hav

fullt av djuphavsdykande karlar

 

ja, jag vet nog allt vad ni drömmer om

 

-

 

krisbotanik:

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: