bullehund.blogg.se

Äpplen, kantareller, höstens obligatoriska

Kategori: dagar som går

Oavsett vad man tycker om det, äppelmarknaden är lite av en tradition för oss. Varje år åker vi ner till Skåne för att drunkna i äpplen i mysiga lilla Kivik. Den här gången blev det en minst sagt kort visit; ankomst på fredagskvällen och hemfärd på söndagsmorgonen för att hinna gå på bokmässan. Men vi gjorde det vi skulle. Beskådade en suddig äppeltavla, åt äppelklubbor, köpte äppelmunkar och avstod från äpplesenap eftersom marmeladerna svämmar över i köksskåpen. Jag gick nästan in i Gudrun Schyman och hann knappt reagera, men bara att se henne gjorde mig glad.
Ett snabbt stopp på Haväng där vinden härjade i en dragkamp med mitt hår. Hem till rökt makrill, potatissallad och rågbröd. Efter matkoma ropade en orörd skog efter uppmärksamhet. Mamma och jag gick dit helt ovetande om den guldgruva vi skulle möta. En överfull plastpåse kantareller blev resultatet efter en timmes ivrigt plockande. Knallgula, härliga och några så stora att jag inte trodde mina ögon. Som om inte det var nog passerade vi de mest förtjusande kor en skådat, ett kärlekspar som stod med mularna tryckta mot varandra. 
Efter tid för bokläsning och tupplurer åt vi dagens fångst, smörstekta på bröd som en bör. Ännu en matkoma på det och tunga, trötta steg mot sömnen. Det var den berättelsen.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: