bullehund.blogg.se

Karin Boye - Kris

Kategori: böcker

Ångest är ett svårt, nästan omöjligt ämne eftersom den är så obeskrivlig. Ångest känns bottenlöst och ensamt. Därför behövs något som lyfter en ut. Det kan vara en vän, en låt, en katt. Det kan också vara en bok, och det kan mycket väl vara en av Karin Boye.

Karin Boye var nämligen även hon bekant med ångest, och boken Kris är baserad på hennes egna erfarenheter av att genomgå just en inre kris. Karaktären vi följer i boken är dock inte Boye, utan har namnet Malin. Hon går sista året i skolan och har alltid varit en högpresterande, duktig tjej. Men plötsligt förlorar allt sin mening. Malin vet inte hur hon ska fokusera, ingenting fungerar. Ångesten sköljer över henne som en våg.

Vi får följa den inre kampen, beskrivet i olika skepnader, som pågår inom Malin. Hennes olika sidor talar mot varandra som i ett schackspel, vilket är en väldigt bra och tydlig beskrivning, tycker jag, av inre kamp. Den ena schackpjäsen är den onda ångesten medan den andra är hennes goda jag. Ångesten klampar ständigt ner på henne, medan den goda sidan försöker resonera mer logiskt.

Malin delas även av moraliska dilemman, exempelvis hur hon som kvinna ska bete sig, men framför allt vad som är rätt för en kristen att göra. Även frågor om hennes sexualitet cirklar. Hon får nämligen starka känslor för klasskamraten Siv, men vet inte hur hon ska uttrycka dem när en sådan kärlek är näst intill förbjuden. Olika moraliska röster drar Malin åt olika håll i frågan. De många olika livsåskådningarna tjafsar så högljutt inne i hennes huvud att det till slut blir svårt att urskilja vad som är rätt i ett hav av åsikter. Det fina är att Malin, trots moralpoliser, hittar en starkare kraft än allt annat – kärleken till Siv, som blir hennes räddning. Trots att den ifrågasätts.

Att sätta ord på ångest är ingen enkel match, eftersom den är så väldigt överväldigande. Därför blev jag förvånad över hur Boye lyckas göra det så precist och smart som hon gör. Tack och lov för att hon lyckades! Kris lärde mig att en kris kan tas igenom med hjälp av en drivkraft. Drivkraften kan vara kärlek, ett intresse, vad som helst. Dock kan just den kraften vara väldigt svår att hitta när allt känns bottenlöst. En bok kan då vara en hjälp på vägen till att hitta dit. Att läsa om hur Malin hanterar tankarna kan vara ett bra exempel på hur en ska ta sig an sina egna spöken.

Jag tror alla som har haft något slags ångest – samvetskval, prestationstankar, eller vad det nu kan vara – kan känna igen sig i den kampen som boken beskriver och kan använda den som ett ypperligt hjälpmedel mot ångest. Det tycker i alla fall jag att den var, och jag tar med mig Kris som en kär stöttepelare in i framtiden.
 
(Kortfattat: Kris är nu en av mina nya favoritböcker)

Kommentarer

  • mommydearest säger:

    Så väl uttryckt....!!!!!!!!

    2015-08-16 | 13:50:59

Kommentera inlägget här: