bullehund.blogg.se

Jag fyllde 17 år, det var nyårsafton

Kategori: dagar som går

Den 31 december 2014. Årets sista dag.
Min födelsedag!
En känsla i magen sa kvällen innan att det skulle bli en kass dag. Jag vaknade upp med den känslan. Men så släppte det nästan direkt och övergick i födelsedags-eufori, som tur var. Att fylla år på nyårafton är grymt bra faktiskt. Det blir alltid festligt. Det negativa är väl bara att jag alltid är sist med att fylla år, och särskilt i år kommer det svida när den där 18-årsgränsen stirrar mig rakt in i ansiktet så himla länge.
Ja ja. Låt oss titta på hur dagen såg ut. Den blev himla bra.
På förmiddagen dukades det fram en stor fruktsallad till kaffet (och té för mig). Jag bestämde mig för att det skulle vara en dukning helt i min smak så jag tog allt färgglatt jag kunde hitta och mina favoritmuggar. En pastelldröm. Ute var det strålande sol och plusgrader, det kändes nästan som att det var vår.
Jag blev uppvaktad med sång och paket! Sånt gör en ju så glad, hur gammal man än är. Och tack så mycket familjen för de fina presenterna!
Efter fikat spelade jag lite wii med Jacob, gick ut med hunden innan fyrverkerierna skulle tjuvstarta, tog det lugnt. Sen var det dags att börja fixa inför kvällen.
-
Framåt kvällen fick vi besök i form av mina trevliga vänner Annie och Olivia. Vi var redo att fira nyår på vårt sätt - utan alkohol förstås, och med spel i mängder.
Till förrätt hade pappa fixat en slags dipp, som bestod av tre lager dipper... i ett glas. Fiffigt! Jättegott var det dessutom.
Hela kvällen spelade vi sällskapsspel, lyssnade på slumpartad jazz, nyårspop och klassisk musik. Skrattade och åt gott. Vi hann med tre spel; Cluedo, Settlers och Ticket to ride. Sällskapsspel är så underskattat, det är verkligen hur kul som helst.
(ursäkta dåligt ljus)
Till middag blev det rödbetspaj som jag hade lagat, samt en ratatouille som pappa hade gjort. Så fasligt gott.
-
När klockan närmade sig tolv tog vi på oss jackorna och ställde oss på balkongen. Jag med fingrarna ständigt vid öronen. Jag vet inte riktigt varför, men jag har total fyrverkerifobi. Det ger mig panik. Så där stod jag, småängslig, och tittade på de färgsprakande fyrverkerierna. Det gick bättre än tidigare år och jag lyckades härda ut till dess att klockan slog tolv och landet ljöd av "gott nytt år!!". Men så började de skjuta upp raketer precis bredvid. Då sprang jag in med svansen mellan benen. 
Också var det plötsligt januari.
(fyrverkerisudd...)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: