bullehund.blogg.se

Tre böcker i januari

Kategori: böcker

I år ska jag inte bara läsa mer böcker, jag ska även försöka skriva mer om dem. Vi börjar med tre böcker som jag läst nu i den delen av januari som gått.
"Det elfte budet" av Annika Lantz
En smått galen bok som börjar med ett arkeologfynd - en stentavla som sägs vara Guds elfte budord. Vad som står? Må kvinnan styra! Budskapet orsakar stor tumult både i Sverige och hela världen. Ett feministiskt uppvaknande mitt i valupptakten, en revolt mot manssamhället. Frågan är; kommer det hela sluta i ett matriarkat? 
Att läsa den här boken var extremt underhållande. Den är överdriven, vilket gör den både uppfriskande annorlunda och overklig - vissa scener är bara konstiga. Som när alla helt plötsligt bryter ut i dans. Karaktärerna är de också i vissa fall så bisarra att det inte går att ta dem på allvar, som den frustrerat korkade statsministern. Men, jag gillar att boken är en helt igenom komisk karikatyr på verkligheten, och ändå spännande. Det flyter på hela vägen, utan direkt fördjupning, bara pang på sak. Det är skönt som en omväxling.
Betyg: 3/5 
-
"Not that kind of girl" av Lena Dunham
Behöver jag ens säga att jag älskade den här boken, med tanke på hur mycket jag tycker om Girls?
Jag säger det i alla fall. Lena Dunham är helt underbar. Hon är brutalt ärlig och tar i boken upp allt - hon räds inte skriva detaljerat om sådant ingen annan vågar prata öppet om. Det handlar om relationer, kroppen, karriär och hennes liv in i minsta lilla detalj. Dunham blir en vän en kan dela livets miserabla med.
Boken är välskriven och välstrukturerad, den blir aldrig tråkig. Ena stunden skrattar man med för att i andra sitta med tårar i ögonen. Dock kan innehållet ibland bli överväldigande varierat. Och jag hade önskat att hon skrev ännu mer om kroppen och lite mindre om män. 
Även om en kanske inte håller med Dunham om allt är det svårt att inte känna igen sig i hennes operfekthet. En bok som jag rekommenderar till alla som någon gång känt sig hopplös. Lena Dunham feels you.
Betyg: 5/5
-
"Longbourn" av Jo Baker
Älskar du "Stolthet och fördom", precis som jag, då måste du läsa den här boken. Tiden, huset, familjen Bennet är desamma - men nu får vi se allt ur betjänternas perspektiv. Jag hade väntat mig en stillsam historia, och blev glatt överraskad av hur mycket som kan utspela sig i en del av huset Longbourn en aldrig ens ägnat en tanke åt innan.
Vi får följa främst Sarah, en ung kvinna som jobbar hårt varje dag i familjen Bennet's tjänst, och drömmer sig bort till en värld bortom disk och konstant uppvaktande. Även de andra arbetarnas perspektiv tas upp och hos dem uppstår dramatik, kärlek och spänning man aldrig kunnat föreställa sig. Jo Baker skriver på ett himla fint, beskrivande sätt och jag älskar hur hon fördjupar sig i karaktärerna, både de ursprungliga ur Jane Austen's originalhistoria och de vi tidigare endast läst namnet på. Det är en helt ny värld som öppnar sig och chockande sanningar som kommer ut.
Visst är det hela endast "spekulationer" från Jo Baker's sida, men historien hon skrivit fram känns som något Austen själv hade kunnat ligga bakom idémässigt. Kortfattat; en helt underbar bok som fängslade mig totalt. Det är en sådan man kan läsa i timmar utan att tröttna och som sagt, ett absolut måste för alla Austen-beundrare.
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: