bullehund.blogg.se

Boklista

Kategori: böcker

1. Jag och min favoritbok
Nä, jag kände inte för att ta en bild just nu. Så jag skriver det bara. Och aj aj, svår fråga. Måste nog ändå bli Stolthet och Fördom av Jane Austen. För att den är så himla bra helt enkelt, och Jane är briljant. Övertalning är dock också en favorit av Austen.
2. Läser just nu
Kallocain av Karin Boye. Än har jag inte kommit jättelångt, men jag tror att den kommer bli... kuslig, spännande. Vi får väl se.
3. En tidning
Jag älskar tidningar, på morgonen kan jag sitta mer än en timme med frukost och dagstidningen. En favorittidning är den feministiska Bang. Innehåller massa bra tips, viktig kunskap och spännande artiklar. Varar länge dessutom!
4. Så sorterar jag min bokhylla
Där ser ni lite av den. Den är inte stor, men rätt fin ändå. Ordnar böcker efter språk och genre. 
5. En bilderbok
The Wes Anderson Collection köpte jag i en liten bokhandel i Williamsburg, New York förra året. Liksom filmerna är bilderna därifrån helt underbara att titta på.
6. En tjock bok
Alla böcker i A Song of Ice and Fire är rätt tunga, men helt klart värda "besväret". Jag gillar dem för brutaliteten, de kompilcerade intrigerna och de unika karaktärerna. Väntar otåligt på nästa bok, skynda lite nu va!
7. Den bästa platsen att läsa på
En liten vinterstuga med knarriga trägolv, varm och mysig när kylan utanför är bitande.
8. En bok som berör
Extremely Loud and Incredibly Close av Jonathan Safran Foer. En väldigt speciell bok, då och då föll en tår. Läs.
9. En tunn bok
A Room of One's Own av Virginia Woolf. Jag älskar Woolf och här formulerar hon tankar som verkligen revolutionerade då och är aktuella än idag.
10. Ska läsa sen
Wuthering Heights av Emily Brontë. Det känns som en bra bok att ta sig an när en är ledig. Ack vad fin omslaget är dessutom. 
11. Presenttips
Under Det Rosa Täcket av Nina Björk. Feministisk klassiker värd att läsa av alla, och ett perfekt sätt att introducera feminism för någon på.
12. En viktig bok
Ord kan krossa betong av Masha Gessen. Handlar om Pussy Riot och berättelsen om deras kamp. De är evrkligen inspirerande och en blir förvånad över hur pass stort motstånd de verkligen möttes av.
13. En bok av en svensk författare
Kalmars Jägarinnor av Tove Folkesson, samt dess uppföljare Sund, är verkligen unika och språket är himla fint. Gillar också att den inte går ut på att tillfredsställa män, som liknande böcker ofta gör, utan bara om tjejernas egna viljor.
14. En bok av en utländsk författare
De flesta jag har nämnt nu är av utländska författare, dock engelsktalande. Jag hade velat läsa fler böcker från andra länder än bara engelskatalande och från Sverige, det är tråkigt att de flesta vi får lära oss om och får introducerade oftast kommer från just dessa länder. Tänk vad mycket vi går miste om! En del franska har jag dock läst, och senast var det Therese Raquin av Émile Zola. Jag tycket mycket om den, och den var rätt otäck. Rekommenderas alltså!
-
Lista snodd från Flora, med lite färre frågor

Kommentarer


Kommentera inlägget här: