bullehund.blogg.se

Två böcker jag läste i maj

Kategori: böcker

En av de bästa sakerna med sommaren är all tid en får till att läsa böcker. Nu låter jag som en medelålders person som ska på semester, jag vet... men det är ju så. Tänk er bara att sitta ute i solen i skuggan av en stor ek med endast en bok och fågelkvittret omkring. Det kan väl ingen tacka nej till? Saknar bara en stor ek.
På senaste tiden har jag läst dessa två böcker, som jag haft svårt för att bestämma mig för exakt hur jag känner för dem. Men jag försökte skriva ner mina tankar så bra som möjligt!
"Girl in a Band" av Kim Gordon 
Det går inte att vara en tjej i ett band utan att bli ifrågasatt från något håll. De kan Kim Gordon konstatera efter sina många år som bassist i bandet Sonic Youth. Men med sin självbiografi bevisar hon att hon inte kan stämplas så pass enkelt. 
Kim Gordon är smart och bär på många, spännande historier från sitt liv. Trots att hon gjort så mycket - designat kläder, konst, skådespelat, skapat musik - är det jag särskilt älskar hennes personlighet. När hon berättar om alla gånger hon tvekat och varit blyg är igenkänningsfaktorn hög. Och hon visar att det är okej att vara tystlåten och blyg, att det inte betyder att en är ofullbordad.
Tack.
Ändå fastnar jag inte helt. Kanske är det för att hon aldrig går in riktig på djupet, det byter spår för fort ibland. Jag vill ha fler detaljer och beskrivningar av händelser och människorna i hennes omgivning.
Gordon är dock briljant smahällskritisk. Hennes självbiofrafi är späckad av intressant berättelser om en galen musikbransch, svåra relationer och mod, jag rekommenderar den varmt till såväl musikintresserade som till de som behöver en dos grrrl power. Men jag vill veta ännu mer. Exakt vem Kim Gordon är kan jag ännu inte sätta fingret på. Kanske är det på sätt och vis en del av vem hon är.
Betyg: 3,5/5
 
"Sund" av Tove Folkesson 
Det är något med Tove Folkessons språk som verkligen griper tag. Det sa jag om "Kalmars Jägarinnor" och det samma gäller för uppföljaren "Sund". Den vackra, udda språkstilen sätter boken i en klass för sig. Jag kan tänka mig att de som annars gillar författaren Amanda Svensson kommer älska Folkesson med (det gör jag i alla fall)!
Eva Zackrisson har lämnat gymnasiet och livet som jägarinna bakom sig. Hon hamnar på arkitektlinjen men fylls av andra begär. Musik, poesi, storhet. Sökandet efter det rätta tillståndet är snårigt och Eva kastas från plats till plats i jakt på att hitta hem. Var hon än vänder sig finns ändå alltid något som inte riktigt stämmer. Något inuti som växer sig större. 
Förutom från det tidsperspektivet får vi också följa Eva i nutid hos sin mormor. Stillheten, och undflykt. Från vad? Det är svaret jag söker och längtar efter.
I den här boken får vi veta att inne i Evas huvud pågår en storm av något slag. Den insikten stärks av det plötsliga, oförklarliga, oväntade som dyker upp i handlingen. Jag gillar det, men samtidigt blir handlingen ofta väldigt konstig. Som resan till Kuba eller hippiefestivalen. Ibland blir känslan en får bara "...va?". Flera av de nya karaktärerena har jag också svårt för att riktigt förstå, och hade velat ha en tydligare introduktion. 
Jag älskar hur en blir mer och mer gripen av Evas kamp ju längre in i boken en kommer. Det virrvarret av tankar inne i hennes huvud som resulterar i briljanta ordval. Jag älskar den råa känslan, att allt inte alls är en dans på rosor och att livets minsta lilla detaljer läggs på bordet. Vad jag hade önbskat är dock som sagt att karaktärerna skulle blivit mer tydliga och handlingen likaså. Men avslutningsvis är jag fasligt nyfiken på en tredje bok, vilket måste vara ett bra betyg.
Betyg: 2,8/5 
(det var klurigt att sätta betyg..!)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: