bullehund.blogg.se

En mycket kort, odetaljerad recension

Kategori: böcker

Jaaaa. Alltså glädjen - gårdagens stora bedrift var att jag äntligen läste klart sista boken i A Song of Ice and Fire (mer känt som Game of Thrones). Ja, den senaste, inte sista tack och lov. Jag började med första boken för ungefär ett år sedan så det tog ett tag att ta sig igenom dem. Dock läste jag annat emellan, men ändå.
Och nu är jag i mål! Egentligen kan en skriva en lång analys av böckerna, men jag tänkte fatta mig lite kort i vad jag tyckte om dem. Kortfattat tycker jag väldigt mycket om dem. Drastiska vändningar, spänning, bra språk, månge perspektiv - en vet aldrig vad som kommer hända härnäst och jag längtar som en galning efter nästa del. De är bättre än tv serien, enligt mig. Dels för att de är mer detaljerade förstås, men även för att tv serien ofta sexualiserar (vet inte om det är rätt ord?) situationer helt i onödan, på ett sätt som inte alltid är värst jämställdt. Men klart jag följer serien också. Det jag saknar mest där, som finns med i boken, är Daario's lila skägg. Inte ok att skippa det.
Kanske analyserar jag mer in på detalj någon annan gång. I alla fall vill jag varmt rekommendera bokserien, till alla som... ja, är ute efter en stor värld att fördjupa sig i.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: