bullehund.blogg.se

Höst innebär böcker

Kategori: böcker

Höst är tid för böcker. Här är tre jag läst på sistone.
-
Daniel Handler - "We are pirates"
Fjortonåriga Gwen Needle går att känna igen sig i på många sätt. Den där vilsenheten och tvivlandet på sig själv. Hon känner sig avskydd, som om ingen bryr sig. Pappan Phil bara jobbar, mamman tjatar. Även Phils historia får vi följa parallelt med Gwens. Också hos honom finns en vilsenhet när intriger på både jobbet som radioproducent och inom familjen eskalerar. 
 
När Gwen i sin vilsenhet skaffar sig ny bekantskap har de alla samma längtan bort. En galen plan uppstår, en  omöjlig plan skulle en tro. Men den här boken bjuder på ständiga oväntade, oanade aningar. Så de gör det - blir pirater. 
 
Ena stunden är boken komisk, andra smärtande berörande.Handlingen har egentligen ett allvarligt djup men är så udda lättsam samtidigt. Det är galet, charmigt och gripande. Språket är finurligt och blandar vuxet med ungdomligt. Det är lite svårt att beskriva. Jag älskade boken i alla fall, den tänkte sannerligen utanför alla ramar.
Betyg: 3,8/5 (jag har svårt för att bestämma mig...)
 
Karolina Ramqvist - "Den vita staden" 
Det var inte väldigt länge sedan jag läste föregångaren Flickvännen. Den var som sagt omtumlande. Därför rekommenderas att liksom jag vänta ett slag med att läsa uppföljaren Den vita staden. Den är onekligen lika omtumlande, kanske kan det bli överväldigande. 
 
Men visst är den slukande spännande. Boken liksom suger tag  i en och är mer händelserik än föregångaren. Det gör att det skapas ännu mer spänning. Karin har nu ett litet barn, men nästan slut på pengar. Hon måste ensam ta hand om situationen när alla andra försvinner. Det gör henner mer och mer desperat. 
 
Liksom alltid går Ramqvist in nära på huvudkaraktären, och en kan i princip själv känna det Karin känner. Det är detta som gör boken så intensiv och påträngande. Faktiskt tycker jag nog att den nådde ännu högre höjder än Flickvännen, tack vara händelserikedomen och det aldrig stillastående berättandet.
Betyg: 4/5
 
Ida Simons - "Timmen före midnatt"
Simons, som var en framgångsrik pianist, gav ut den här enda boken innan hon dog 1960. Då blev den hyllad, men det var först förra året som boken åter lyftes fram i rampljuset för nya läsare. Ett rampljus den förtjänar. 
Det är en härlig, varm berättelse om tolvåriga Gittel och de människor hon möter under familjens många flytter. I staden Antwerpen blir hon överförtjust i den betydligt äldre Lucie. De två får en stark relation.
 
Boken är mysig. Jag tycker starkt om Gittel som är en fyndig, förtjusande person samtidigt som hon är väldigt ärlig. Ida Simons har ett sjungande, mjukt språk och det är kul med de tyska och judiska språkinslagen. De finurliga intriger och karaktärer som skildras för tankarna till Jane Austen. 
 
Läsandet blir att siga in i en femiljär värld. Det är historien om en nyfiken ungdom och en blomstrande vänskap. Det är inte en väldigt dramatisk historia. Ändå känner jag mig, när jag lagt ifrån mig boken, djupt berörd. 
Ja, vad jag önskar att där fanns ännu en bok av Ida Simons att dras in till vacker vals med. Timmen före midnatt är en pärla.
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: