bullehund.blogg.se

"Du är ju så vacker!"

Kategori: feminism

Om vi spinner vidare lite på det här med killar som sjunger om tjejer… det som ändå är det absolut värsta jag vet är när killar sjunger om hur en tjej borde tycka om sig själv - att hon är perfekt just the way she is.

Du är ju så vacker, fattar du inte det? Oj då, är jag? Nu när du säger det så förstår jag precis, alla krav som lagts på mig bara rasar! Tack...

Eller inte.

Klart man kan vilja att en annan person ska sluta pressa sig själv med omöjliga krav. Grejen är att det är en kamp som vi för själva, oavsett kön, varje dag. Man kan behöva hjälp med att hitta ut ur den pressande bubblan, men den hjälpen är inte att någon kommer och säger till en att man är vacker och perfekt enligt dem. Dessa charmiga snubbar sjunger inte om att ”nu krossar vi patriarkatet och alla skönhetsideal”, utan de sjunger om att jag (kvinnan) passar ju visst in i patriarkatets ideal för jag är ju vacker. Okej, så allt löser sig för att du tycker jag är vacker? Det förstärker snarare skönhetshetsen ytterligare eftersom det enda sättet för mig att få bekräftelse från dig, och hela världen, är genom att vara vacker.

Jag är trött på folk som säger åt tjejer vad de ska tycka om sig själva och sina kroppar. Vi vill inte behöva passa in i skönhetsramar och höra från andra att vi är vackra – speciellt inte om det är för någon annans skull vi är det. Vi vill inte att andra ska säga till oss hur vi ska känna för våra kroppar, utan vi vill att folk ska adressera problemen som skapar kroppskomplexen från första början. Så sluta tala om för oss att vi är vackra - krossa patriarkatet i stället, tack!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: