bullehund.blogg.se

Esther Kanske

Kategori: böcker

Katja Petrowskaja - "Esther Kanske"

Jag läser titeln och begriper inte vad som menas med detta ”kanske”. Kan en titel bli mycket mer svävande? Den är svår att urskilja, betydelsen, men jag känner av något som skaver i det där ordet. Kanske. Kanske är ett osäkert ord, ovetande. Om någon, någon bortglömd. Vad gör att någon kan glömmas bort?

Jag öppnar boken med en bitande ovisshet.

Hon hette kanske Esther, hon som var Katja Petrowskajas gammelfarmor. Hon var en av hennes flera släktingar vars historier vi utforskar. De som levde i en tid av ett andra världskrig, en väldig utsatthet. Men det här är inte bara en jakt på släkthistoria, det här är en resa inom en som söker. Jag dras med i sökandet och vill också veta sanningen om Petrowskajas släkt för att låta hennes rastlösa sinne få ro. Och för att låta minnena komma till liv.

Den ovisshet som råder över släktens öden trycker på både författare och läsare. När vi får svaret genom en poesi som är smärtande vacker fylls jag av svåra känslor men också en lättnad. Att av de miljontals öden som glöms bort här i världen ges åtminstone några ett namn igen. Esther heter fortfarande Kanske i efternamn, men nu står hon över det bortglömda.

Vi vet vem hon är.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: