bullehund.blogg.se

Varför Jane Austen?

Kategori: böcker

Jag älskar Jane Austen. Det bara är så. Det var ett tag sedan jag läste något av henne och nu i sommar vill jag gärna få läst de böcker som jag har kvar att läsa; Emma och Mansfield Park.

Nu har jag läst Emma och faktiskt kan jag inte riktigt komma på vad jag skulle vilja skriva om just den boken. I stället tänker jag mest på Austen själv och min kärlek till hennes skrivande. Jag tänker på varför jag tycker om henne så mycket. Kanske skulle det vara bra med en förklaring? Så…

Varför var Jane Austen en så bra författare? När det kommer till språket flyter texten alltid på. Självklart är det ett fint, sofistikerat språk eftersom böckerna ju är så pass gamla, men det är ändå förståeligt och inte högtravande. Det uppskattar jag väldigt mycket. Dessutom har Austen en briljant humor och klipskhet, särskilt i sina karaktärsskildringar. Jag tänker framför allt på den pompösa, pinsamma Mr Collins i Stolthet och fördom. I Emma finns många olika, ibland komiska karaktärer. Jag tänker på Ms Bates som kan babbla på i oändligheter om allt och ingenting, eller Mrs Elton som är så självupptagen att man inte tror det är sant.

Det är dramatiska, invecklade, kluriga berättelser som Austen skrev men framför allt tror jag hennes storhet handlar om hennes fokus på kvinnans perspektiv i sina romaner. Hon har en överblickande vinkel som gör att varje berättelse är fylld av olika intriger, men huvudkaraktären är alltid en kvinna. Hjältinnor, kan man kalla dem, för deras alltid lika starka personligheter och självförtroende. Austen viftade inte direkt hej vilt med sina feministiska åsikter, men de finns där, skickligt inbakade och med starkt inflytande i allt hon gjort.

Något som man skulle kunna finna negativt och rent av ofeministiskt med Austens romaner är att de alltid handlar om ”samma sak”; nämligen kärlek mellan män och kvinnor - som om det skulle vara det enda som en kvinnas liv går ut på. Nej, jag påstår inte att det var så i 1800-talets England att kvinnor inte hade något annat att tänka på än det. Men kanske var det ändå en stor, viktig del av mångas liv, att gifta sig. Som vi vet var kvinnor tyvärr ofta beroende av att gifta sig eftersom mannen var den som kunde skaffa sig en inkomst och som oftast ärvde familjens pengar.

Nästan alla Austens hjältinnor, med undantag för Emma som ju var mycket rik, befinner sig i en sådan situation där det förväntas av dem att gifta sig med en man med en god inkomst för att de ska få det bättre ställt. Vad som dock gör dem unika, och just det som gör Austens verk så viktiga, är hur de skapar sina egna villkor. Även om männen i många fall förväntar sig att de alltid har rätt till ett ja som svar på sina frierier vågar flera av dessa kvinnor att tacka nej om det är en man de inte älskar. Hjältinnornas mod kunde bli en inspiration för verklighetens alla kvinnor på 1800-talet som tvingades ställas inför samma dilemman i livet. Austen visade dem att det var möjligt att faktiskt tänka på sina egna känslor, inte bara på vad samhället förväntade sig av en. Det var en rättighet som kvinnor behövde våga ta sig.

Liksom kvinnor förr kunde inspireras av Austens hjältinnor kan vi också det idag. Med sina böcker påminner hon oss om att en människa ska ha rätt till att ställa sina krav på sitt liv och inte bara göra det som andra förväntar sig. Tack för den påminnelsen, Jane Austen. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: