bullehund.blogg.se

Urkraft

Kategori: musik

Det var ett tag sedan nu som vi presenterade våra gymnasiearbeten. I mars, tror jag bestämt. Jag trodde ärligt talat att jag aldrig skulle klara av det och som jag plågades av rädsla för det, ångest över att inget skulle bli bra och så vidare, hela hösten, hela vintern innan det skulle vara klart. 
Jag blev klar och jag blev nöjd. Och nu, kom jag på, kanske jag borde dela mina låtar med er också! Det är väl verkligen på tiden (jag vet inte varför jag inte gjort det tidigare).
Lite bakgrund om det hela: Mitt projekt var ett slags författarporträtt av Karin Boye, en perosn jag beundrar väldigt mycket. Jag skrev texter och skapade egen musik vars syfte var att ge en känsla av för tre av hennes romaner. Jag presenterade det i en film, men jag har publicerat endast låtarna som de är. Titeln på det hela är Urkraft - eftersom det ju var det hon var, Karin.
  • Take off är baserad på Astarte och handlar om kraven som ställs på kvinnor i ett patriarkalt samhälle. Hur man vill bryta sig loss från de kraven men ändå håller tillbaka andra kvinnor när de själv försöker göra det, eftersom det kan skada bilden av en själv om man inte följer normerna.
  • Dystopi är baserad på Kallocain och är skriven ur Leo Kalls frus perspektiv efter att hon blivit påtvingad den sanningsframtvingade drogen av sin egen make. Om hennes, och folkets, drömmar om att göra sig fria. 
  • Det finns här är baserad på Kris och handlar om ångest. Den handlar om hur andra inte tar ens känslor på allvar, bara förpassar det som en fas man går igenom som ung. Men ångesten är verklig och den finns där. Till slut tar man sig dock ut. 
Ni hittar låtarna här
(p.s. följ gärna min soundcloud om ni vill... förhopningsvis fylls den på!)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: