bullehund.blogg.se

I sommar vill jag läsa...

Kategori: böcker

Helt plötsligt blev det sommar och tjugo plus grader varmt. Helt plötsligt måste jag fly mitt sovrum för att en geting vilset irrat sig in och vill förstå varför mina tapeter inte ger ifrån sig nektar. Det är ganska overkligt, eller hur?

Jag har tänkt mycket på sommaren och jag har längtat. Finns det något man längtar efter är det framför allt att läsa böcker. Tänk bara, att sitta ute på någon solig terrass i timmar och sluka sida efter sida, känna tiden rinna iväg men det gör inget för det är sommar. Underbart!

Jag har funderat över vilka böcker jag vill läsa och tänkte dela med mig av det. Detta är bara tankar, ingen plan – det brukar ju aldrig bli som man tänkt sig. Men i alla fall, i sommar vill jag läsa...

- Det andra könet av Simone de Beauvoir. Som den feminist jag är känns det här som en obligatorisk läsning, men varje gång jag tänkt tanken har jag nästan fått ont i ryggen av dess tyngd. Det är en tegelsten. Dock är det ju på sommaren man har tid för sådant så nu i år tänker jag att det kanske ändå är dags att ta sig igenom den tegelstenen. 

- Sommarboken av Tove Jansson. Det har blivit trendigt att dra fram den här boken de senaste somrarna och jag vill ju alltid (förgäves) vara en sådan som inte följer trender. Men, också det här är obligatorisk läsning som jag nästan skäms över att inte ha läst; som muminfantast och beundrare av Tove Jansson. Dessutom, kan en bok bli mer passande för årstiden?

- Härskarringen av J R R Tolkien. Den här trilogin känns också som något man borde läsa någon gång i sitt liv. Jag kan inte tänka mig någon mer lockande fantasivärld att försvinna in i, full av alver och små söta hus. Med tanke på att jag tycker om filmerna lär väl böckerna vara en höjdare. 

- Emma av Jane Austen. Jag har några romaner av min älskade Austen kvar att läsa och eftersom det var länge sen jag senast läste något av henne börjar jag få abstinens. Man ska inte förneka komplexiteten i Austens verk, men just Emma förväntar jag mig ändå ska vara en upplyftande sommarbok som får en att drömma om Englands böljande kullar. 

Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Mina förväntningar på denna mystiska författare, som skriver under pseudonym, bara växer och växer. Från alla möjliga håll hör man helt euforiska lovord av hennes böcker och jag väntar otåligt på att få lägga vantarna på ett exemplar för att förhoppningsvis fyllas av samma känslor.

- Trado av Athena Farrokhzad och Svetlana Cârstean. Det här verkar vara ett verk som är både spännande och, tror jag, vacker poesi. Farrokhzad skriver poesi på svenska, Cârstean på rumänska och här möter de och tar in varandras arbeten för att göra egna tolkningar – trots att de inte kan varandras språk. Det är ett ovanligt och revolutionerande initiativ.

- En gud i spillror av Kate Atkinson. En efterföljare till den rafflande, finurliga romanen Liv efter liv (som för övrigt är en perfekt bok för sommaren, om ni frågar mig!). Den här gången handlar det om den tidigare bokens huvudperson Ursula Todds bror och hans upplevelse av andra världskriget. Bara omslaget i sig tycker jag skriker sommar, eller hur? 

- I vilt tillstånd av Roxane Gay. Jag tyckte mycket om hennes essäsamling Bad Feminist. Det här är en nyligen utgiven roman som skildrar en kidnappningshistoria som förmodligen är både stark och skrämmande. Jag vet inte så mycket mer om vad boken handlar om faktiskt, men jag vet att jag älskar Roxane Gay och därför ska jag läsa den snarast. 

Hjältinnor av Kate Zambreno. Sist men absolut inte minst har jag siktet inställt på den här boken som jag direkt när jag såg den första gången tänkte att jag bara måste läsa. Det är en feministisk hyllning till kvinnliga skribenter genom historien som ger dem den plats de förtjänar, samtidigt som boken också är något av en självbiografi för Zambreno. Ett viktigt, litteraturhistoriskt verk som jag tror är väldigt inspirerande att läsa.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: