bullehund.blogg.se

Mina tankar om Lucia

Kategori: ord & tankar

Sankta Luciaaaa, ljusklara hääägring....
Idag är det den 13e december. Lucia. I princip alla skolor runtom i Sverige firar detta med lussande, precis som jag har gjort hela min skoltid. Mysigt. Men jag har tänkt lite på det där med Lucia.
Egentligen älskar jag Lucia. Låtarna är så fina, och det är fint att titta på alla ljusen. Och det är ju bra att vi hyllar Lucia. Men problemen med luciatåg är många;
  • Könsuppdelningen. Tjejer ska vara tärnor - en lycklig, i vissa fall den som är snyggast och har blondast hår, får vara lucia. Killarna är stjärngossar. Varje år är det alltid någon kille som ska vara rolig och ropar ut "Jag vill vara lucia" och börjar sedan skratta, och alla andra hänger på. Haha, en kille som lucia, vad lustigt! Också sitter kanske där en kille som faktiskt vill vara lucia, på riktigt. Men så ser han hur alla skrattar, och det är inte direkt inbjudande til att ens försöka. Om man dessutom skulle fråga lärarna om en kille inte skulle kunna vara lucia så är svaret nästan alltid nej. Jag vet inte om det beror på att man vill hålla på traditionen, men jag tror att det hade varit möjligt om det inte vore för alla killar som anmäler sig för att göra narr av det.
  • En annan dålig sak med könsuppdelningen är skillnaden i arbetsinsats och press mellan killarna och tjejerna. Att vara stjärngosse är ju hur chill som helst. De står längst bak och behöver inte hålla några ljus. Tärnorna måste stå längst fram och alltid vara i centrum, förutom i staffanvisan. Och ljus måste vi hålla. De där förbannade ljusen som varenda år orsakar en dramatisk scen där någon svimmar. Det är så obehagligt. Fast alla avskyr ju inte ljusen, och tycker om att vara i centrum. Jo det är ju kul, men jag tycker det hade varit skönt att stå i bakgrunden som killarna.
  • I vissa fall är luciatåget inget frivilligt val, utan något som ingår i utbildningen. Om man går musiklinje till exempel. Hur gör man då om man inte är kristen? De som inte har någon religion alls tror jag inte bryr sig så jättemycket om att sjunga om Gud. Men om man har en annan religion vill man säkert inte sjunga om en annan tro. Jag tror inte att lärarna kommer tvinga någon till att vara med i de fallen, men om det nu är en del av utbildningen faller ju en del av det man sätter betyg på bort.
Jag tycker inte att man ska ta bort luciatågen. Men jag tycker att man ska göra det till ett friare val. Att man ska få välja själv om man vill vara med, och om man inte vill det så ska det finnas ett alternativ i fall det är en del av utbildningen. I luciatågen tycker jag att man ska får vara vad tusan man vill. Som på dagis. Då var det med 10 lucior, några tärnor med överdrivet mycket glitter, pepparkakor, stjärngossar och vad man nu vill vara. Det hade varit fint, fast jag förstår om man bara vill ha stjärngossar, tärnor och en lucia för att ha lite ordning. Men i så fall ska alla oberoende kön och utseende kunna välja vilket man vill vara!
Glad Lucia!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: