bullehund.blogg.se

Wien del 1: Schloss Schönbrunn och godsaker

Kategori: resa

Nu har det faktiskt gott mer än en vecka sen jag var i Wien! Måste erkänna att jag helt glömt bort att skriva om det... men det tänker jag göra nu!
Vi besökte slottet Schloss Schönbrunn, som är ett av världens mest kända slott. Vi fick gå en rundvandring där inne, det var faktiskt mer intressant än vad jag trodde. Mycket var fortfarande bevarat och det fanns intressant historia att lära sig om. 
Så kollade vi in trädgården... eller ja, slottsparken, som var gigantisk. Väldigt fina byggnader fanns det, som den här fontänen.
Utsikt man inte direkt klagar på
Utanför slottet var det en trevlig liten julmarknad. Köpte rostade kastanjer, det var så gott!
På vägen hem - jag minns inte om det var på vägen hem från slottet eller om det var en annan dag, men jaja - så gick vi förbi den här lägenhetsbyggnaden.
Hade jag kunnat skulle jag flytta in direkt
Dock kryllar stället av nyfikna turister, så jag tror inte det är särskilt fridfullt att bo där. Men åh, hade nog velat det i alla fall...
Wien är känt för att ha många caféer. Vi fikade dock bara en gång, på café Demel. Ett gammalt, fint café som var ganska fullt av folk. Det roligaste var att man kunde se bagarna när de höll på att baka för fulla gubbar (inte bokstavligen). 
Vi valde två klassiker, apfelstrudel och sachertårta.
Mysigt! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: