bullehund.blogg.se

Wien del 2: Jul!

Kategori: resa

Den mest kända byggnaden i Wien är Staphansdomen, en gigantisk kyrka som ligger mitt i centrum. Jag hade faktiskt ingen aning om att den låg där, så när jag såg den första gången blev jag helt mind blown. Så fin, och att stå där inne när de spelade orgel samtidigt kändes bara helt.. wow, så mäktigt.
Utanför såldes soppa i brödskål. Jag provade pumpasoppa (är galen i pumpa), det var jättegott och supermysigt i den bitande kylan. Smulade väldigt mycket dock...
Wien är kanske julstaden number 1 i hela världen. Dekorationerna är helt fantastiska.
Utanför Rådhuset var det julmarknad.
Här såldes det stora, österrikiska bakelser
Drack glögg
De stora träden var dekorerade med gigantiska prydnader
Förutom det jag berättade om så har vi varit på opera och sätt Trubaduren på italienska med tysk text (jag förstod ingenting), gått på Andy Warhol utställning, musikmuseum, handlat julprydnader, druckit kaffe, vandrat runt och mycket mer! 
Wien var en jättefin stad måste jag säga, och det rekommenderas varmt att resa dit. Särskilt på julen. Det enda som saknades var snö...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: