bullehund.blogg.se

Sommarresa 2013, del 1: Edinburgh

Kategori: resa

Tjenare! Nu har jag varit borta i åtta dagar, på semester, i Edinburgh och London. Att kalla det för en resa till Storbrittanien skulle vara fel, då vi bara var i två länder. Och att kalla det för "Resan till Skottland och England" hade blivit för långt. Så det fick bli "Sommarresa 2013". Så ni ska såklart få se vad vi har gjort, och jag börjar med Edinburgh!
Världens kanske mysigaste huvudstad i det mysigaste landet Skottland. Allt var så gammaldags och fint. Små kullerstensgator som sluttade neråt i en spiral, gamla kyrkor och magi. 
På tal om magi så var det ju i Edinburgh som J.K Rowling satt på olika cafén och skrev en viss bokserie som ni sälert inte har hört talas om. Vi fikade på ett av de ställen som ansåg sig vara "The birthplace of Harry Potter".
Vi besteg Arthur's seat
Tror att det är en icke aktiv vulkan. Coolt. 
Och fint var det
Sista dagen kollade vi runt i Edinburgh castle med alla andra turister. Man kunde bl.a. se de skotska kronjuvelerna
Maten i Edinbgurgh var kanonbra! Vi åt bara god mat enligt mig, så om du är ute efter god mat så finns det här
Seabass (vad det heter på svenska vet jag ej) med potatis och pilgrimsmusslor, mmm....
Det bästa med Edinburgh måste jag ändå säga var det korta avståndet vi hade till en frozen yoghurt butik vid namn Frisky's. Godaste frozen yoghurt jag någonsin ätit. Vi köpte med oss varsin portion varje kväll de tre dagarna vi var där. 
Det var allt jag hade att skriva om Edinburgh. Det finns inte lika mycket att göra där som i London, men att bara gå på gatorna och njuta av omgivningen är bara det en upplevelse i sig i denna mysiga stad. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: