bullehund.blogg.se

USA del 1: Spöregn och baseball

Kategori: resa

Min jetlag sitter fortfarande kvar och det är rätt förvirrande. Att gå upp i morses var lite som att gå upp mitt i natten och dagen har kännts lite... ja, konstig. Vänjer mig nog snart.
Nu tänkte jag i alla fall börja blicka tillbaka på resan och vi börjar med tisdagen. Det var på måndagen som vi åkte och när vi kom fram var jag fruktansvärt trött, men klockan var bara fem så vi höll oss vakna en liten stund. Orkade inte ta några bilder. Och vart var det vi landade? Jo, i... New York! 
Tisdag och jag vaknar upp till en regnig dag. Hotellfrukosten var väldigt god, det serverades bagels som ju är så himla gott. En bra start alltså, innan vi gav oss ut i duggregnet för att ställa oss i kö till MOMA - museum of modern art! Där kan man se en hel del konstverk, många enormt kända. 
Så här många flockades för att se Van Gogh's "Starry Night". Egentligen är det ju rätt onödigt att ta kort på dessa konstverk eftersom de är lätta att hitta bild på, men jag tog en massa kort ändå eftersom jag kunde. 
Vi åt italiensk lunch på muséet. Jag åt lite smårätter.
Fin vägg
Efter att ha spenderat många timmar på MOMA gick vi ut i regnet igen och promenerade lite, till Rockefeller Center. 
Tog en fika på Magnolia Bakery, som är välkända för sina cupcakes. Fast vi tog kaffe och brownie, vilket var mycket gott det med.
Sen vilade vi ett tag på hotellrummet medan regnet fortsatte där ute. På kvällen gick vi dock ut för att äta fish and chips.
Innan vi gick och la oss tog vi en liten visit på Time's Square för att ta lite kort. Nu spöregnade det och jag kan säga att några familjemedlemmar inte var särskiult glada över att vara där. Men jag tyckte det var lite kul faktiskt, också jagade ju regnet bort lite av alla turister som annars tränger där, så man fick plats.
Där hade vi dag ett. Nu till dag två, som innehåll mycket vandring. Vi gick hela vägen ner till Greenwich Village, och lite så här såg det ut på vägen.
Grand Central
Med hungriga magar stannade vi till slut till för lunch. Av ren slump hamnade vi på ett underbart, pesketariansk (veg+fisk, precis som jag) restaurang vid namnet Quantum Leap. 
Jag tog en vegansk burgare med massa gott på, och sötpotatis frites till. Så himla gott.
Såklart provade vi tofu-cheesecake till efterätt och det var mmm...
Faktiskt så var det här den bästa restaurangen på hela resan enligt mig. Mysig, god mat och trevlig personal. Massa veganskt också så det finns nåt för alla. Rekommenderas varmt i fall du ska besöka New York!
Sen vandrade vi en lång bit till, och efter några omvägar och fördröjningar skyndade vi oss iväg till Yankee Stadium. Vi hade biljetter för att se NY Yankees spela! Baseball alltså. Inget jag tittar på annars direkt, men det var himla kul att gå på. Tyvärr kom vi sent så vi missade början. Fast det var det förvånansvärt många andra som gjorde med.
Matchen var så mycket mer än bara spelet. Mellan varje byte hände roliga saker i publiken, som små keyboard jingles och kameror som filmade så en syntes på de stora skärmarna. Och när varje spelare skulle slå så kom ett bildspel upp på den personen där han posade och såg cool ut. Det var lite speciellt. De flesta i publiken verkade inte så jätteintresserade av spelet utan mer av allt rut omkring. 
Vädret var inte varmt så efter att ha suttit på stadion i tre timmar blev man lite frusen och trött. Så när matchen var slut åkte vi hem och dag två var där med slut, benen värkande efter allt vandrande. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: