bullehund.blogg.se

USA del 2: fina vyer och välkänd mat

Kategori: resa

Torsdagen blev också en dag för promenering. Först gick vi igenom Chinatown
Också tog vi oss till Brooklyn Bridge som vi traskade över i sällskapet av hundratals turister, och det var VARMT
Så var vi framme i Brooklyn! Ochprecis vid bron låg en pizzeria vid namnet Grimaldi's, och tydligen skulle de ha New Yorks godaste pizza. Ingen hade lust att gå runt och leta efter restauranger och det lät ju väldigt lockande, så vi ställde oss i en lång kö för att vänta en halvtimme. Då var det KALLT som tusan.
Men när man väl kom in i värmen så var det värt det, kan ju säga att den stenugnsbakade pizzan levde upp till förväntningarna! Vi hade extra mozarella, soltorkade tomater och oliver på.
Sen fortsatte vi gå genom Brooklyn och kolla runt lite. Tog också en tunnelbana till Williamsburg som var ett mycket mysigt område tycker jag. Vi drack mycket god cappucino och besökte en trevlig liten bokhandel där jag köpte en fantastisk bok som ni får se sen. När vi kom hem var alla trötta, och mätta ännu, så det blev ingen middag ute. Fast mataffären vi hade runt hörnet hade typ bara yoghurt och juice så det var svårt att sätta ihop någon riktig måltid, och det som var så fail är att vi märkte dagen då vi åkte hem, att om vi gått åt andra hållet från hotellet skulle vi hamnat vid en stor mataffär och restairangområde. Hoppsan.
Så blev det fredag! Det kan nog ha varit bästa dagen på resan tror jag. Vi startade dagen med en båttur ut till Ellis Island, ön dit alla invandrarna anlände förr då väldigt mångade flyttade/flyttades till USA. Vi titatde på en utställning inne på stationen de anlände i och hörde många gripande historier.
På vägen dit åkte vi förbi en välkänd kvinna
Ja hej på dig
Efter den båtturen begav vi oss in till centrala New York igen för att äta mat.
Åt den godaste burgaren jag ätit någonsin. Stället hette Jackson Hole och de är kända för att ha fantastiska hamburgare. Det som var så bra var att man kunde välja vilken sorts burgare man ville ha - kött eller veggie - och sen fanns massa olika kombinationer. Det fanns alltså inte bara en veggiburgare utan man kunde välja bland alla! Jag tog en med getost på, och de snålade verkligen inte på osten. Sötpotatisfritsen var inte nödvändiga kan jag påpeka, blev proppmätt.
När vi ätit upp fick vi gå i en rätt så rask takt tillbaka mot Time's Square
Vi hade biljetter till en musikal! När jag först fick reda på att vi skulle resa till New York var en Broadway-musikal det första jag bestämde att vi behövde gå på. Finns så många bra att välja mellan men det blev...
Lejonkungen! Tyckte den verkade så himla cool, fast var lite skeptisk också. Det hade jju kunnat bli jättekonstigt med att alla har en massa djur påklistrade på kroppen och går runt på styltor som giraffer. Men det var faktiskt jättebra och väldigt kreativa scenlösningar. Och sångarna alltså... så obegripligt bra, särskilt hon som spelade Rafiki (hon sjunger solo i Circle of Life bland annat). Trodde jag skulle bli nertrampad i öppningsnumret då en stor papperselefant kom invandrades i gångarna...
På Rockefeller Center var det stor äggutställning i samband med påsken. Hundratals ägg hade tidigare under veckan varit undangömda på olika ställen i staden fram tills dess. Vad som hände om man hittade ett vet jag inte, men alla samlades här sen. Väldigt roliga att titta på.
Precis i övergången mellan dag och kväll tog vi hissen upp till Top of The Rock. Där hade man utsikt över hela stan.
Vi avslutade med dumplings och firade pappa lite grann eftersom detta var hans 50 års-resa. Efter det var det hög tid att återvända till hotellet och titta lite på Seinfeld innan vi sov. Nästa dag skulle det nämligen bära av till nästa stat...