bullehund.blogg.se

USA del 4: Monument och Hannahs ljusa idé

Kategori: resa

Söndagsmorgonen var vi rätt pigga och ivriga över att se en helt ny stad. Först gick vi till Lincoln Memorial och Washington monumentet
Hallå där
Fin fågel
Också gick vi på National Museum of American History
Där kunde man se bland annat Dorothy's röda skor, Bob Dylan's läderjacka - och Lincon's hatt hade vi blivit lovade, men den såg vi minsann inte skymten av!
Efter museet var vi superhunriga och gick till ett mexikanskt ställe som serverade tapas. Vi började med att dela på tortilla chips och guacamole
Yum
Tog kaktus med nån salsa och en tacos med svamp i, mycket goda! Mamma och pappa tog tacos med gräshoppare. De tyckte att det måste man ju testa när man får chansen, men tydligen så var det inte så fantastiskt. 
Så kom vi in på resans största snedsteg. Det vrider sig lite i magen när jag tänker på det men jag får väl berätta om det. Varje resa brukar vi ha en "Pappa's ljusa idé" - det är när pappa får för sig att vi ska göra en grej också går det åt skogen. Alltid är det något som blir så, och så är det ju ofta på resor. Men denna gången var det min tur att komma med den ljusa idén. Fick för mig att Penn Quarter, som vi befann oss i, var ett kul ställe att shoppa på. Hade läst det på hotellet. Så när de andra gick på National Archives så drog jag med mamma för att leta butiker. 
Det tog en halvtimme innan vi hittade någon. Väl inne rinde pappa och sa att de var klara och att jag och mamma fick gå hem själva för de behövde gå vidare och vi var inte klara. Stressad hittade jag i alla fall en klänning. Sen hittade vi inga andra roliga butiker och vi traskade iväg hemåt, som skulle vara lätt som en plätt enligt pappa. Bara att följa en gata, men den gatan var inte så lätt att följa för plötsligt bara försvann den. Vi skulle gå förbi Vita Huset, men den snabbaste och närmaste vägen stängdes av precis när vi skulle gå där. Så vi fick ta en väg mycket längre ifrån.
Det närmaste vi kom Vita Huset
Vi fick se det i alla fall och när vi gick där kändes det bra för då visste vi vart vi var påväg och hade koll på läget. Men innan dess hade vi total panik och ångest, allt var jobbigt. Hade så dåligt samvete för att jag dragoit med mamma på en sån onödig promenad. Också berättade pappa att det varit en speciell utställning på National Archives om kvinnors rättigheter. Fatta vad jag fick ångest
Ja ja, sånt händer och i framtiden kan vi skratta åt det... ha ha ha, men inte än. Vi såg i alla fall en ekorre på jättenära håll! Älskar dem
Och fina träd
Så ja, när vi var på rätt väg var det fint för då kunde vi se lite mer av staden som var i full körsbärsblom. Och sov bra gjorde man verkligen sen. Nästa gång vi reser ska jag inte ge mig ut på egna äventyr i en helt okänd stad...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: