bullehund.blogg.se

Varför jag röstar rosa

Kategori: ord & tankar

(Jag kan ju börja med att påpeka att jag bokstavligen inte röstar i valet, eftersom jag endast är sexton. Men jag röstar rosa på det sättet att jag står upp för F! och ger dem mitt stöd)

Ni har antagligen inte undgått det faktum att jag stödjer Feministiskt Initiativ. Ni kanske undrar varför. Imorgon är det EU-val och kanske vet ni inte vilka ni ska rösta på, eller så kanske ni vill veta mer om F!. Självklart får ni rösta på vilka ni vill, men detta är i alla fall varför jag väljer Feministiskt Initiativ.

Jag röstar rosa för att jag tror på feminismen. Att alla människor ska få samma möjligheter och rättigheter i livet, oavsett kön, hudfärg, etnicitet, sexuell läggning etc. De bilderna av att vi skulle vara så olika har vi bara skapat själva – det går inte att dra alla över en kam. Jag kommer inte förneka de maktstrukturer och normer som vi lever i, trots att det hade varit så mycket lättare att bara blunda ibland. Det var inte förrän i tonåren som jag faktiskt insåg att killarna fick ta mest plats av en anledning. Det finns bakomliggande strukturer och ideologier som säger bland annat detta, att män är överlägsna kvinnor. Jag hade inte tänkt på det för vi blivit inlärda automatiskt att det är så det är het enkelt. Det var inte av skolan jag sen fick lära mig att detta berodde på patriarkala strukturer, utan det fick jag lära mig själv.

Vi lever i en värld där inte alla kvinnor har rösträtt i alla länder än, hbtq-personer hindras från att leva ett normalt liv, invandrare som varit i Sverige flera år skickas plötsligt ut till ett land där de inte har någon närstående. Är det detta vi kallar mänsklighet? Jag tänker inte förneka att vi lever i ett patriarkat – kvinnor har mindre möjligheter än män och är förtryckta i dagens samhälle. Det finns ingen logisk anledning till att det ska vara så, och det sätter bara press på båda könen. F!’s huvudmål är att krossa patriarkatet. De vill att kvinnor och män ska mötas med samma möjligheter och att kvinnor ska ha rätten att bestämma över sina egna liv och kroppar.

Många anser att F! inte behövs i riksdagen eftersom vi redan har partier som står för jämställdhet, exempelvis Vänstern. Ja, de för också en feministisk politik – men inte tillräckligt mycket. För att vi ska få en förändring kan inte jämställdheten vara en liten gren i politikens träd. Den behöver vara stammen, och jämställdhet är stammen i F!’s politik. Vi behöver ett parti som alltid prioriterar jämställdhet och mänskliga rättigheter för att det ska få någon effekt. Nu på senaste tiden har fler och fler partier börjat ta upp feminismen på agendan och vill visa att de ju visst bryr sig och alltid har – men ännu en gång, det räcker inte. För om de nu alltid varit feminister, vart är förändringen? Varför har det knappt hänt något de senaste åren? Om F! kommer in i Europaparlamentet/riksdagen kommer de att ständigt ta upp frågan om jämställdhet och även ”pressa” de andra partierna. Jag tror att det kommer göra stor skillnad.

Jag röstar rosa för att det inte går att vända ryggen till den diskriminering och hat som råder i hela världen. Feminismen växer sig större, vilket är underbart. Men det gör tyvärr även hatet. Mänskliga rättigheter håller i flera länder till och med på att minskas när människofientligheten växer sig starkare och tar plats i regeringen. Jag röstar rosa för att jag inte tänker sitta och bara titta på när detta händer. Feminismen behövs och den behövs nu, i skolan, regeringen, EU och världen. Ut med rasisterna, låt feministerna ta plats!

(Det är förstås omöjligt att sammanfatta allt i en text, har ni några frågor så kommentera gärna!)

Kommentarer

  • Alma säger:

    UT MED RASISTERNA, IN MED FEMINISTERNA!!! Bra skrivet Hannah!!!!!!

    2014-05-25 | 23:11:18

Kommentera inlägget här: