bullehund.blogg.se

Berlin, måndag

Kategori: resa

Det slutar alltid med att man kommer iväg för sent när man är utomlands. Innan vi går ut för frukost stannar vi till i hotellets fina trädgård för att beundra den lilla dammen, apelsinträden och lejonen av sten.
Efter resans första, och lyckade, tunnelbaneresa når vi frukosten först klockan kvart i elva. Barcomi's Deli ligger undangömd i en blomstrande innergård på Sophienstrasse. Uteserveringen ekar tom, men inne i delin har många pratglada gäster lagt slag på de bästa fönsterplatserna. Alla utom en, som vi sätter oss på.
På menyn finns bagels, kaffe, frukotstallrikar och maffiga kakor utan dess like. Vi tar oss varsinn bagel, en bircher müesli och té. In kommer otroligt goda och stora bagels, min översvämmande av krämig hummus och grönsaker. Téet med smak av äpple och kanel är så gott att vi köper med två paket hem.
Mätta och belåtna strosar vi runt i det gamla judiska kvarteret Hackesche Höfe, tittar in i trevliga små butiker och, förgäves, några klädbutiker jag sett ut innan. Båda blir vi trötta i huvudet och till slut blir karten ett enda stort sudd. Så vi tar tunnelbanan till förintelsemonumentet, Brandenburger Tor och Reichstag för att vara lite bekvämt turistiga. Folk svärmar kring en man i kostym med säkerhetsvakter vid Brandenburger Tor, och jag känner mig urlöjlig när jag desperat försöker ta kort. Men det är bara för att kunna kolla upp senare vem det faktiskt var.
Kvällen består av mycket strosande, gamla fotogeniska danssalonger där det hölls salskurs och inte mycket bilder - mysigt till en början och sedan hemskt när alla restauranger blir fullsatta och vi desto hungrigare. Det hela slutar med halvkul sushi. En ganska misslyckad avslutning på dagen. Vi kommer hem trötta och småsura, men med mamma vid min sida känns det bra ändå. Och vi har ju fortfarande så mycket framför oss.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: