bullehund.blogg.se

Om det som händer den 19:e november

Kategori: ord & tankar

Så var vi där igen. Den 19 november – internationella mansdagen.

Jaha.

Det är även internationella toalettdagen, för att uppmärksamma dem som inte har tillgång till toalett och möjlighet att sköta sin hygien. Vilken bra grej! Och mansdagen då, vad uppmärksammar den? Ja… säg det. En dag till att lyfta fram alla män som aldrig får komma till tals annars?

Jag menar inte att vara kritisk mot män (det är lugnt, jag hatar er inte). Men jag är inte ensam om att finna den här dagen onödig. Som ett populärt myntat uttryck säger, alla dagar är mansdagar. Jag vet att många andra poängterar det här. Men alltid är det någon som kommer och säger ”Men vadå, det finns ju en internationell kvinnodag? Det är ju ojämställdt/sexistiskt/whatever om vi inte har en mansdag då också!”. Så låt oss ta det här en gång för alla.

Ja, det hade förstås varit rättvist med en mansdag, nu när det finns en kvinnodag – om vi hade levt i ett jämställt samhälle. Som ni vet gör vi inte det. Kvinnor har inte samma möjligheter som män, det är så det ser ut. Det är därför internationella kvinnodagen är så himla bra. Det är en dag då kvinnor världen över får chansen att demonstrera och komma till tals. En chans som många kvinnor annars aldrig får.

Ett sådant syfte finns inte med internationella mansdagen. De har redan rätten att uttrycka sig vilken dag som helst. Dock är det viktigt att förstå att det finns män som blir förtryckta med. Grupper av män som behandlas orättvist, som exempelvis hbtq-personer och funktionsnedsatta män. Saken är den att de inte blir förtryckta för att de är just män, utan för att de är något annat utöver det. Mänblir inte i allmänhet förtryckta för sitt kön på det sätt som kvinnor blir. Oavsett övrig status finns alltid ett förtryck mot det kvinnliga.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Egentligen tror jag inte att internationella mansdagen uppmärksammas så mycket i vilket fall som helst. Men jag tycker att det är viktigt att förstå att den inte kan mäta sig med hur viktig internationella kvinnodagen är. Så låt oss uppmärksamma bristen på tillgång till toaletter världen över i stället. Och hade det inte varit fint om vi 19 november firade internationella mensdagen i fortsättningen?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: