bullehund.blogg.se

Början

Kategori: ord & tankar

Sista veckan i december, sista veckan i 2015. 
 
När jag vänder blad i kalendern ekar januari tomt, den lilla del av månaden som som överblickas innan sidorna blir till hårt omslag. Den gula kalendern har uppslitna hörn och kaffefläckar på framsidan. Bläckpennan i gyllene färg gräver in med sitt skaft och sliter. 
Den är sliten. 
 
Jag känner panik och tomhet. Kalendern ska bytas ut nu. Den som är fylld av en plan som gått vägen, den ska bytas ut mot något nytt, intakt inbundet utan skråmor. Något med sidor som är blankt vita. I den kan jag markera några enstaka datum till våren som ett hopp. Sedan krymper jag av höstens vidöppenhet. 
 
Blanka, tomma sidor ger mig utrymme och ro. Blanka, tomma sidor ger mig oro. 
Vad gör man med en öppen bok om inte skriver den själv. Jag kan bli en årets diktare. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: