bullehund.blogg.se

Sommar i Österlen: Ystad

Kategori: resa

Hej igen! 
Veckan som nyss gått har jag varit i vackra Österlen. Det är fruktansvärt fint där, särskilt nu på sommaren. Det har varit en ganska lugn vecka, inte överdrivet varm direkt (snarare tvärtom). Men vi har hunnit göra en hel del roliga saker förutom att läsa böcker och spela spel. Jag tänkte skriva lite om det. Och börjar på en fredag, då mamma och jag åkte till Ystad.
Jag har aldrig varit där förut och det var verkligen en mysig stad. Full av gamla små hus på kullerstensgator med vackra blommor klättrandes på väggarna. Många rosor noterar jag så här i efterhand. 
Särskilt utanför klostret, som hade en fantastisk rosenträdgård. Den var överfylld av färgrika blommor. Där var stannade vi länge och beundrade det hela.
Vi strosade mest runt inne i stan och kikade i lite butiker. Det räckte för att vi skulle känna oss nöjda eftersom husen och gatorna är så fina att titta på. Det är en liten upplevelse i sig, att bara vara. En innergård som vi tyckte om lite extra var Per Helsas gård. Där fanns lite olika butiker och ett kafé. Bland annat designern Maria Liliegren som gör väldigt speciell keramik. Henne gillar vi!
Innan vi rullade ut från Ystad stannade vi på Saltsjöbadet. Det är en strand och badanläggning, med en brygga som gjorde sig fint med de stora molnen tycker jag. Vi satte oss i sanden och åt lunch. Visst blåste det en del, men när solen ibland kikade fram bakom det gråa värmde det lagom.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: