bullehund.blogg.se

Djärv

Kategori: ord & tankar

Jag kom att tänka på ordet djärv. Jag kom att tänka på ordet i beskrivningen av en kvinna och stoppade mig själv från att kalla henne det.
 
Djärv känns nedsättande. Djärv är ett ord som används för att beskriva kvinnor som vågar bryta barriärer för rätt och fel. Ordet smakar förminiskning på min tunga efter andras kryddning. "Hon är allt djärv" - följt av ett skrockande, som om hon inte är på riktigt allvar. 
 
Men djärv... det är en fantatsisk beskrivning. Tänk att vara någon som är modig, någhon som vågar bryta mot oskrivna regler även om andra kommer komma efter med förlöjligande pekpinnar. Tänk att vara så djärv att man inte låter sådant hindra en. Det är starkt om något.
 
Till kvinnan som beskrivs som djärv: jag beundrar dig.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: