bullehund.blogg.se

Måste det alltid handla om hälsa?

Kategori: ord & tankar

Jag såg det nya programmet Vegorätt på tv. Ni vet, SVTs satsning på vegetarisk mat. Satsningen som redan kritiserats in i varenda litet hörn. Det kommer väl inte helt otippat att inte heller jag var särskilt förtjust. Det finns mycket att diskutera om hur det programmet framställdes, men vad som störde mig var särskilt diethetsen; att allt ska vara så nyttigt och bra för kroppen, för kan man verkligen njuta av maten (fast för att få lov att njuta fullt ut måste du också ta dig ut till en grönskande äng tidigt på morgonen). 

Den synvinkeln kommer i och för sig inte som en stor överraskning. Nej, Vegorätt är inte unikt för sin diethets. Jag har sett samma vinkel många gånger förr i den nya vegotrenden. Slå upp en tidning eller liknande som skriver om vegetarisk mat och jag kan nästan garantera att du kommer se ordet ”nyttig” eller läsa om hälsofördelar minst en gång. Att vegetarisk mat kan vara bra för hälsan är i sig inget jag säger emot. Det är väl bara bra om så är fallet. Problemet är att det har kommit att bara handla om hälsa. Det har blivit en fråga om att dra ner på allt som är ”dåligt” (notera min skepticism) – tillsatser, socker, kolhydrater, fett… I stället för att vi ska välja vegetariskt för att det är sjukt gott handlar det nu i stället, i många fall, om att vi ska välja det för att inte känna skuldkänslor. Då menar jag inte bara för djurens skull (som tenderar att rätt ibland glömmas bort i diskussionen) utan för vad vi gör med våra kroppar.

Åtminstone jag känner att man ständigt uppmanas att skära ned på det ena efter det andra, vilket gör vegetarisk mat till en triggande zon för de som har svårt för att hantera dieter. Detta är både trist och farligt. Så kan vi inte sluta upp med diethetsen i det hela och ta den vegetariska kosten för vad den huvudsakligen är. Vegetarisk mat är gott och värnar om djuren, det är huvudpoängen. Allt annat tjafs är upp till var och en att avgöra om de på riktigt mår bra av. I så fall, visst, kör på – men håll det tjafset utanför själva grundtesen. Vi är alla olika individer som mår bra av olika saker och därför måste vi sluta tvinga på varandra dieter. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: