bullehund.blogg.se

Mens

Kategori: ord & tankar

Om någon skulle be dig föreställa dig mens som en människa skulle det knappast vara din bästa vän du ser framför dig utan snarare en sådan där irriterande person som konstant trakasserar och vägrar låta dig vara i fred. Någon som en gång i månaden kommer på oväntat besök hemma hos dig, kraschar i din säng en vecka och bara är i vägen utan att städa efter sig. Ungefär så skulle i alla fall min bild av mens se ut. 
 
En sådan person skulle vi kunna kasta ut och ta farväl av om vi vill. Skulle vi klaga på att ha en sådan störig person hack i hälarna jämt och ständigt skulle vi inte bli ifrågasatta för det. Mensen kan vi däremot inte slänga ut genom någon ytterdörr. Mensen måste vi hantera. Och när det kommer till mens, då hörs inte ett ord av klagan för vi vågar inte. Om vi klagar höjs det skeptiskt på ögonbrynen. 
 
Genom att inte tala om mens har det blivit något skamfullt. Visst fylls media just nu av röster om mens från olika håll, av kända personer som kommer ut om ämnet. Det är grymt. Dock kanske ni därför tycker att det jag säger nu är uttjatat. Men då kan jag säga att jag har mens och jag vet att det inte är uttjatat nog för jag vågar fortfarande inte vara hundra procent öppen med det faktumet. Det faktumet att min kropp fungerar som den ska, det faktumet att jag har en livmoder som som alla känner till att jag har. Det faktimet att jag av helt naturliga orsaker år magknip en gång i månaden, det är ett faktum jag förväntas hålla tyst om för att mens är något skamligt. Visst att många öppnar upp i media, men vågar alla ännu vara öppna med att prata om mens? Knappast. Jag är inte nöjd förrän varenda person på den här planeten slipper känna skam för sin egen eller andras menstruation. 
 
Så låt oss prata om mens.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: