bullehund.blogg.se

Mina nyårslöften...

Kategori: ord & tankar

… blir att inte göra några förbaskade nyårslöften. Jag är trött på att pressa mig själv med krav på saker jag kan göra för att bli ”bättre”. Jag är trött på att sätta upp en massa löften för att nå en dröm som egentligen inte gör mig mycket mer välmående mer än genom inbillning.

Man kan ha mål, det är klart. Mål kan ofta vara jättebra att ha. Men jag tycker vi ska vara försiktiga med att sätta upp alldeles för många mål och i stället tänka igenom vad det är som ligger bakom de här målen. Kanske är ett mål att bli lyckligare år 2016. Det låter inte så dumt. Hur blir man lycklig? Det är svaren på bland annat den frågan vi kanske borde tänka över. Blir du verkligen lyckligare av att gå ner i vikt eller är det något samhället försöker få dig att tro? Gör fullkornsriset dig gladare eller smakar det egentligen inte lite som papper? Min poäng är att du kanske egentligen blir lycklig av en sak, men tvingar dig själv till något annat för att det är vad som av samhället anses vara en lycklig tillvaro. 

Jag vill inte diktera vad som är rätt och fel för det varierar från person till person. Jag bara anser att det kan vara viktigt att ibland tänka efter – vad och vem ligger bakom de önskningar vi har? Jag har inget nyårslöfte att införa, jag har bara en önskan om att lära mig utskilja de saker jag gör för att nå något slags inbillat drömideal och de jag gör för att de verkligen är min passion och något jag mår bra av. En sådan sak kan vara att sitta inne på mitt rum och skriva det här, som jag inte vet om en kotte kommer läsa, när solen lyser och jag borde vara ute och springa som en tok för att sedan komma hem svettig och nöjd. Men jag vet vad som gör mig lycklig och här sitter jag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: